Aanwerving van een statutair jurist (niveau A) (m/v/x) [Belgium]


 

Code de sélection

XNS23061

Langue

Néerlandais

$ads={1}

Diplôme

Master

Type de contrat

Statutaire

Niveau de fonction

A

Type de recrutement

Recrutement client tiers

Durée

Durée indéterminée

Lieu de travail

1000 Bruxelles

Temps plein/temps partiel

À temps plein

Jobinhoud

Als jurist maak je deel uit van de administratie van het Vast Comité I, meer in het bijzonder van de dienst Documentatie en Juridische Zaken. Je verzorgt er in hoofdorde volgende taken:

  • Als referendaris en toegevoegd griffier ondersteuning bieden aan het Beroepsorgaan inzake veiligheidsmachtigingen, -attesten en -adviezen (een administratieve rechtbank). De jurist(e) ondersteunt de voorzitter en de raadsleden van het Vast Comité I in hun hoedanigheid van (plaatsvervangend) voorzitter van het Beroepsorgaan alsook de griffier van het Comité in zijn hoedanigheid van griffier van het Beroepsorgaan. Hij/zij bewaakt de lopende procedures en bereidt de hoorzittingen voor. Voorbeelden van taken:
  • het controleren van de volledigheid van de binnenkomende dossiers (bv. op vlak van ontvankelijkheid),
  • de voorbereiding van de embargoprocedure cf. artikel 5, §2 Wet Beroepsorgaan,
  • het vervullen van het ambt van zittingsgriffier,
  • het opstellen van ontwerpbeslissingen.

In bijkomende orde ben je belast met:

  • Juridische adviezen verlenen in het kader van de controle als gegevensbeschermingsautoriteit, van toezichtonderzoeken en de controle op bijzondere inlichtingenmethoden. De jurist(e) moet snel en accuraat kunnen antwoorden op punctuele juridische vragen die kunnen rijzen bij de uitvoering van toezichtonderzoeken of bij de behandeling van BIM-dossiers (bijzondere inlichtingenmethoden). Voorbeelden van taken :
  • kort de precieze draagwijdte van een wetsbepaling toelichten,
  • een uitvoerige studie maken over een bepaalde juridische problematiek,
  • als deskundige deel uitmaken van een enquêteteam,
  • het nalezen van een door een derde opgestelde analyse,
  • het opstellen van een voorstel tot wijziging van een wet of een besluit,
  • een advies verlenen bij een ontwerp van wet of besluit.
  • Juridische adviezen verlenen in het kader van de materie inzake informatieveiligheid, waaronder de bescherming van geclassificeerde informatie (cf. wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, -attesten, -adviezen en de publiek gereguleerde dienst).

Werkgever

Het Vast Comité van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Vast Comité I) heeft als opdracht toezicht uit te oefenen op de Veiligheid van de Staat (VSSE) en de Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid bij de Krijgsmacht (ADIV). Samen met andere toezichtsorganen oefent het eveneens een controle uit op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) en op de gemeenschappelijke gegevensbanken. Verder is het Vast Comité I belast met het voorzitterschap en de griffie van het Beroepsorgaan inzake veiligheidsmachtigingen, -attesten en -adviezen (een administratieve rechtbank). Als bevoegde gegevensbeschermingsautoriteit ziet het Vast Comité I tot slot toe op de naleving van de regels inzake privacybescherming en bescherming van persoonsgegevens bij tal van diensten en personen die gegevens verwerken in het kader van de nationale veiligheid.

Het Vast Comité I is samengesteld uit een college van drie raadsleden. Dit college wordt in zijn opdrachten bijgestaan door een administratie die onder leiding staat van de griffier.

https://www.comiteri.be

Competenties

Vereisten:

De kandidaat moet de volgende voorwaarden vervullen:

  • houder zijn van een Belgisch diploma van master of licentiaat in de rechten,
  • een grondige kennis hebben van het administratief recht, in het bijzonder het administratief contentieux, en/of van het gerechtelijk recht,
  • minimum 3 jaar professionele ervaring hebben in vernoemde materie(s) in organisaties zoals een rechtscollege, een overheidsdienst, een onderzoeksinstelling of als advocaat,
  • Belg zijn en in België een woonplaats hebben sinds minstens tien jaar,
  • van onberispelijk gedrag zijn en genieten van de burgerlijke en politieke rechten,
  • een goede actieve en passieve kennis van het Frans hebben (een taalattest SELOR strekt tot aanbeveling),
  • tenminste een passieve kennis van het Engels hebben,
  • een degelijke basiskennis hebben van overheidsstructuren en interesse hebben voor actualiteit en maatschappelijke vraagstukken,
  • goede kennis MS Office.

De kandidaat kan enkel benoemd worden tot de stage en, navolgend, tot de vaste betrekking indien hij/zij een veiligheidsmachtiging heeft verkregen van het niveau “zeer geheim” (wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen).

Profiel

De kandidaat:

  • beschikt over een kritische ingesteldheid,
  • is dynamisch en heeft zin voor initiatief,
  • kan op een integere wijze met gevoelige/geclassificeerde informatie omspringen,
  • is uiterst discreet en leeft nauwgezet de veiligheidsvoorschriften na, ook in het privéleven,
  • respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid,
  • beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden en is in staat helder en in toepasselijke en begrijpelijke taal te communiceren,
  • kan zowel zelfstandig als in team werken,
  • grijpt de kansen aan om de werking van de dienst te optimaliseren,
  • kan zich inschrijven in de finaliteit van de opdrachten van het Vast Comité I.

Aanbod

Aanbod (onder voorbehoud van een daadwerkelijke aanwerving): de rechten en plichten van het administratief personeel worden geregeld volgens het statuut van de leden van het administratief personeel van de Vaste Comités I en P (BS 3 september 2002) en het arbeidsreglement.

Op 1 juni 2023 ontvangt een jurist een geïndexeerde bruto maandelijkse aanvangsvergoeding van 5.566,39€. De omvang en de aard van de beroepservaring die in een overheidsdienst, in het onderwijs of in de private sector werden opgedaan, zijn bepalend voor de bepaling van het definitieve aanvangssalaris. Tijdens een loopbaan in het Comité worden tweejaarlijkse verhogingen toegekend op basis van de verworven anciënniteit. Bovendien ontvangt het administratief personeel maaltijdcheques en een vergoeding voor het woon-werkverkeer. Het personeel kan eveneens genieten van een hospitalisatieverzekering, een verzekering voor medische kosten, een verzekering gewaarborgd inkomen en een schooltoelage voor elk schoolgaand kind tussen 6 en 25 jaar.

Er wordt erop gewezen dat het statuut, het arbeidsreglement en andere toegekende voordelen in een later stadium kunnen worden gewijzigd door de tenuitvoerlegging van een door de Kamer van volksvertegenwoordigers gewenst synergiebeleid dat de volle steun geniet van het Vast Comité I.

Naast het financiële aspect, biedt het Comité een betrekking aan in een interessante sector die in volle evolutie is en ten dienste van het algemeen belang.

Procedure

De procedure bestaat uit de volgende stadia die elk beslissend zijn voor deelname aan een volgende ronde.

  • Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur;
  • Selectie op basis van de kandidaatstelling met als criteria de overeenkomst met de voornoemde vereisten, inzonderheid de nuttige ervaring en kennis en de taalkennis. Ook de volledigheid en de presentatie van het dossier worden in aanmerking genomen. De selectie zal gebeuren door de selectiecommissie voorgezeten door de griffier. De selectiecommissie zal het aantal kandidaturen desgevallend beperken tot de twintig best geklasseerde op basis van het ingezonden dossier;
  • De derde ronde bestaat uit een schriftelijke proef en een interview met de selectiejury. De schriftelijke proef handelt over de juridische kennis en, in bijkomende orde, de algemene kennis, cultuur en taalkennis. Tegelijk worden de analytische, synthetische en redactionele kwaliteiten getest.
    Het interview met de selectiecommissie test de in de vorige alinea beschreven kennis. Onder meer de antwoorden van de schriftelijke proef worden nader bevraagd. Tevens wordt aandacht besteed aan de presentatie en de persoonlijkheid van de kandidaat en zijn/haar geschiktheid om zowel te werken in teamverband als individueel.
    Enkel de kandidaten die minstens 60% van de punten halen voor de derde ronde worden toegelaten tot de volgende fase. Rekening houdend met de resultaten van deze laatste test, doet de selectiecommissie het Comité, zijnde de drie raadsleden, een voorstel van rangorde van de deelnemende kandidaten volgens geschiktheid.
  • Het Comité nodigt deze nuttig geklasseerde kandidaten uit voor een finale mondelinge proef. Op basis hiervan beslist het Comité de rangorde en de uiteindelijke aanwerving van de kandidaat.

Benoemingsvoorwaarden

Kan benoemd worden voor de functie van boekhouder, de kandidaat die, indien voldaan aan de voornoemde toelatingsvoorwaarden:

  • In nuttige volgorde weerhouden is op het einde van de hierboven vastgelegde selectieprocedure;
  • Met voldoening een jaar stage vervuld heeft (deze periode kan indien nodig verlengd worden).

Wervingsreserve

De andere geslaagden zullen worden opgenomen in een wervingsreserve. Deze reserve is geldig voor een periode van twee jaar en kan eenmaal worden verlengd door het Vast Comité I.

Andere belangrijke informatie

Het Vast Comité I behoudt zich het recht voor om niet over te gaan tot aanwerving of samenstelling van een wervingsreserve indien zou blijken dat geen enkele kandidaat geslaagd kan worden verklaard.

Solliciteren

Solliciteren kan tot en met 31 augustus 2023. Belangstellenden richten hun kandidatuur per brief aan de griffier van het Vast Comité I, Leuvenseweg 48 bus 4 te 1000 Brussel (geen e-mail, de postdatum geldt als bewijs).

De kandidaten vermelden bij hun inschrijving de motieven van hun kandidatuur en voegen ten minste het volgende toe:

  • een gedetailleerd curriculum vitae met een recente pasfoto,
  • een recent uittreksel uit het strafregister (posterieur aan deze publicatiedatum),
  • een kopie van uw diploma(`s),
  • alle andere nuttige documenten of referenties.

De toegelaten diploma's zijn deze die door de examenjury worden erkend van universitair onderwijs of gelijkgestelde diploma's afgeleverd door binnenlandse of buitenlandse overheden en die door nationale of gemeenschapsbepalingen of krachtens internationale overeenkomsten, verdragen of EU-recht als gelijkwaardig worden verklaard, desgevallend na advies van de bevoegde overheden.

Extra info

Om aangesteld te worden in deze functie, moet je de lichamelijke geschiktheid bezitten die vereist is voor het uit te oefenen ambt. Het Vast Comité I voert een actief diversiteitsbeleid en waakt over gelijke kansen, een gelijke behandeling en een gelijke toegang tot de selecties voor al wie solliciteert. Er wordt gezorgd voor een objectieve selectieprocedure waarbij enkel competenties gemeten worden via neutrale tools en instrumenten.


Prendre contact

Sur le contenu de la fonction

  • Martine Vanherck
    Verantwoordelijke HR
    Vast Comité van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
    info@comiteri.be

$ads={2}


 

.

Post a Comment

Previous Post Next Post

Sponsored Ads

نموذج الاتصال